Spring naar navigatie

Nieuws

70 Jaar Groot Omroepkoor

03/02/2016

Het Groot Omroepkoor, opgericht vlak na de tweede wereldoorlog, vierde in deze eerste weken van 2016 haar 70-jarig jubileum uitbundig met een serie geweldige concerten aan welke ik mijn bijdrage heb kunnen leveren.

Maar liefst vier uitvoeringen stonden gepland van het magistrale Ein Deutsches Requiem van Brahms onder leiding van Edo de Waart. En op zaterdag 23 januari gebeurde dat op wel heel bijzondere wijze. Toen vond het grootste klassieke meezing-concert ooit in Nederland plaats. Het Omroepkoor zong het Requiem samen met meer dan 1000 amateur-zangers, deze keer onder leiding van de altijd weer inspirerende Martin Wright. Het dak ging er af in TivoliVredenburg. Voor mij was het de eerste keer dat ik het Requiem zong en ik was er diep door ontroerd. Met name door de bassolo: ... Herr, lehre doch mich, dass ein Ende mit mir haben muss.... De Volkskrant schreef: Het Groot Omroepkoor, dat ondanks een nieuwe bezuinigingsronde zijn 70ste verjaardag viert, zette het monumentale werk neer als een baken van onverwoestbare levenskracht.

Daarna volgden concerten op 29 januari in TvoliVredenburg en op 31 januari in het Concertgebouw Amsterdam waarin het koor a capella was te beluisteren was in een prachtig Russisch programma onder leiding van Kaspars Putnins, met stukken van componisten als Penderecki, Tsjaikovski en Rachmaninoff. Op 28 januari was er voor publiek de mogelijkheid om tussen 12 en 13 uur een openbare repetitie voor dat concert bij te wonen. Nog niet eerder had ik meegezongen in een van hun a cappella-producties. Het was een geheel nieuwe ervaring om als koor in het middelpunt te staan en geheel ontdaan te zijn van de omlijsting die een orkest met zich meebrengt.

Het jubileum werd afgerond met een feestelijk optreden bij Podium Witteman, live op zondag 31 januari op NPO2. A Winter Morning van de componist Sviridov werd ten gehore gebracht. Wat een zalige start van het muzikale jaar!

 

 

Gurrelieder

01/10/2014

Afgelopen maanden heb ik mijn eerste opdracht bij De Nationale Opera in Amsterdam gedaan. Een scenische uitvoering van de beroemde Gurrelieder van Schonberg. Een prachtige productie om te starten bij een prachtige organisatie. De Gurre-Lieder is eigenlijk een groots opgezette cantate met vijf solisten, koor en orkest. Het werk werd nooit eerder geënsceneerd op het podium gebracht, maar regisseur Pierre Audi van De Nationale Opera heeft de stap gewaagd. Het koor, waarvan ik deel uitmaakte, heeft een bijzondere rol in dit werk. Wij zongen, honderdentwintig man sterk, de overweldigende slothymne van de Gurre-Lieder. Kers op de taart was het feit dat wij dit stuk ook mochten zingen op de live uitgezonden opening van de Uitmarkt. Via http://www.npo.nl/uitmarkt-de-opening/29-08-2014/VPWON_1229499 kunt u deze uitzending terugkijken. Ik heb een fijne eerste ervaring in de Stopera opgedaan en hoop dat er in de toekomst daar nog mooie opdrachten mogen volgen. Daarnaast ben ik voor de zomer eveneens aangenomen in het koor van operahuis De Munt in Brussel. Volgend jaar mag ik daar mijn eerste opdracht verwachten. Met tenslotte in het voorjaar opnieuw een plek bij de reisopera in het verschiet, in de franse uitvoering van Orfeo van Gluck, lijkt er genoeg operawerk op me te wachten.

Een spookverhaaltje over Kerstmis

18/11/2013

Deze zangeres heeft een klein uitstapje gemaakt naar het schrijverschap. Sinds deze week ligt de bundel Kerstverhalen van uitgeverij Ploegsma in de boekhandel. Daarin staat een verhaal van mijn hand: Een spookverhaaltje over Kerstmis. Een aantal jaar geleden wilde ik een van mijn favoriete kerstverhalen, A Christmas Carol van Charles Dickens, voorlezen aan mijn twee jonge dochtertjes. Omdat de originele versie niet geschikt is voor kleintjes, ging ik op zoek naar een eenvoudige kinderversie. Tot mijn verbazing bleek die niet te bestaan. En dat terwijl het verhaal over de oude vrek Scrooge, die in de kerstnacht bezoek krijgt van drie geesten die hem een lesje in naastenliefde leren, ook zo aantrekkelijk is voor kleine kinderen. Ik besloot het verhaal zelf te bewerken tot een versie die geschikt was voor kinderen vanaf een jaar of 5. Toen ben ik op zoek gegaan naar een illustrator om er mooie prenten bij te maken. Die illustrator vond ik in de persoon van Nanne Meulendijks. Uitgeverij Ploegsma toonde zich geinteresseerd en besloot het verhaal op te nemen in een kerstbundel met allerlei verhalen voor kinderen van alle leeftijden. Het is een bundel geworden met nieuw geschreven verhalen en kerstverhalen die reeds bestonden, van schrijvers als Astrid Lindgren en Annie M.G. Schmidt. Ik ben trots dat mijn idee in zulke goede aarde is gevallen!

Opera The Medium in Tilburg

30/07/2013

Opera The Medium in Tilburg

Op 24 en 25 augustus aanstaande voeren sopraan Kathelijn van Dongen, mijn duopartner, en ikzelf de opera The Medium van Gian Carlo Menotti uit in het theater van de Kunstbalie aan de Ringbaan Oost. Deze tweeakter uit 1946, die slechts een uur duurt en gezongen wordt in het engels, vertelt het verhaal over Madame Flora, een oplichtster. Zij doet haar klanten geloven dat zij contact kan leggen met dierbare overledenen. De stemmen van de overledenen die de klanten te horen krijgen, worden in werkelijkheid door Monica, Flora’s dochter, nagebootst vanachter een kamerscherm. Het gaat mis wanneer tijdens de séances Flora werkelijk vreemde stemmen begint te horen. Ondanks het grimmige, duistere verhaal is de muziek van deze opera zeer aansprekend en toegankelijk. De rollen van Flora, een contralto, en Monica, een sopraan, zijn juweeltjes. Kathelijn en ik zien ernaar uit ons hierop uit te leven.

 

We zullen de opera volledig geënsceneerd uitvoeren in een regie van Arjan van Twisk. Arjan studeerde muziektheater aan het Fontys conservatorium. De rollen van de klanten van Flora en de rol van Toby, een door Flora geadopteerde en mishandelde zigeunerjongen zullen worden gespeeld en gezongen door Kai Yi Min, Andre de Jong, Barbara van den Eerenbeemt en Arjen Kimenai. De begeleiding is in handen van pianist Jan Gruithuyzen. 

 

Wereldpremiere Katibu di Shon

27/05/2013

Op 1 juli 2013 gaat in de stadsschouwburg van Amsterdam de opera Katibu di Shon in premiere met mezzo-sopraan Tania Kross in de hoofdrol. Het is de eerste opera die gezongen zal worden in het Papiaments. De opera is gebaseerd op de novelle Slaaf en Meester van Carel de Haseth. De opera vertelt het verhaal van slaveneigenaar Wilmu en slaaf Luis, twee jongens die samen opgroeiden en hun grote liefde voor slavin Anita delen. Deze driehoeksverhouding mondt uit in een confrontatie tussen de twee jongens, tussen de slaaf en meester. Deze strijd van macht en onmacht en van verstoorde menselijke relaties wordt uitvergroot in de Grote Slavenopstand van 17 augustus 1795 op Curaçao. Het verzet van Luis en Anita wordt parallel verteld in het aanzwellende geroep om vrijheid. Ik zal zelf deel uitmaken van het twintigkoppige ensemble.

Tania Kross werkte al jaren aan de voorbereidingen om dit verhaal te nemen als basis voor een opera. Zij deelt een opmerkelijke geschiedenis met Carel de Haseth, de schrijver en tevens librettist van Katibu di Shon. Hun beide voorouders komen van dezelfde plantage. De voorouders van Tania als slaaf en die van Carel als meester. Ook de muziek van componist Randal Corsen wortelt diep in de Curaçaose traditie. De schoonheid van de Antilliaanse muziek in combinatie met alle facetten die aan bod komen bij een opera belooft van Katibu di Shon een hele bijzondere voorstelling te maken. De opera zal worden geregisseerd door Monique Wagemakers en worden gedirigeerd door Ed Spanjaard.

 

Weihnachtsoratorium Wijk bij Duurstede

08/01/2013

Flonkerend Weihnachtsoratorium!
Het feest van kerst is een feest van licht, van klank en van kleur.
En dit feest voltrok zich ook in de Wijker Grote Kerk op zaterdagavond 22 december. Buiten komt water naar beneden, binnen buitelen feestelijke klanken over elkaar heen en vullen een uitverkochte kerk tot de nok. Dat het een dansend feest van klank en licht is, wordt met de eerste maten al duidelijk.
Zeer professioneel en getrouw aan hun eigen transparante beginselen zet het orkest het openingskoor in. Zij willen duidelijk een muzikaal feest maken. Dat kan alleen maar als dirigent Rien Verbeek dit ook wil. En hij wil dat. Het koor wil dat ook getuige de inzet in de volgende maten en volgt perfect. Deze feestende, dansante Bach zal die hele avond de kerk niet meer verlaten, dan nadat alle lichten gedoofd zijn. De toon is hiermee gezet. Vraag: zetten de solisten deze toon voort? Antwoord: zij gaan hier volledig in mee. Geen wonder ook als tenor en bas deel uitgemaakt hebben of nog uitmaken van topensembles als het Nederlands Kamer Koor en Cappella Amsterdam. Het Wijks Vocaal heeft een goede keuze gemaakt met deze jonge solisten. De alt-mezzo Daniëlla Buijck laat met haar ervaring aan drama zien wat bij Bach hiermee te beleven is. Zij vertelt, warm en invoelend, haar verhaal net wat meer uitgesproken dan je zou verwachten en dat maakt het des te mooier. De sopraan, Linde Schinkel, staat als een boom. Stevig, strak en stralend in de hoogte. En zeer in balans in de duetten met de van zichzelf zekere Hugo d’ Oliveira. En tenor Gerben Houba vertelt ook. Niet met veel aplomb, dat hoort hier ook niet. Maar wel lyrisch, zo hoort het hier dan weer wel.
Als de solisten dan zo met elkaar in balans zijn, heb je het als organiserend koor goed gedaan. Als je dan als organiserend koor al zingend met zo’n klasse orkest in balans bent, ben je simpelweg goed. Niet proberend boven het orkest uit te komen, maar de zuiverheid bewarend. Balans is het toverwoord in het feest van zaterdagavond.
Dit gaat ook op voor de onderlinge stemverhoudingen in het koor. De baspartij, vaak synchroon in klankkleur en timbre met de barokke stemming van het orkest en daardoor niet geprononceerd aanwezig. De tenorsectie niet met veel volume, maar wel strak en zuiver, ook in de solerende delen. En als je denkt de alten niet gehoord te hebben en toch een goede balans waargenomen hebt, hebben ze de totale klank perfect opgevuld en hebben ze zich uitstekend van hun taak gekweten. De sopranen straalden stemvast, zonder vibratie.
Dat de kwaliteit van het koor hoog is, liet zich na de pauze horen in het openingskoor van het vierde deel, “Fallt mit danken”. Iedere ‘t’ staat helder op zijn plaats, geen gesis, en de ‘t’ en de ‘d’ nog los ook, zeer gepuncteerd. Zo hoort het, verstaanbaarheid op zijn best. Dat de ‘t’ van ‘Gott’ in het afsluitende koordeel “Ehre sei dir, Gott, gesungen” wat wegzwom, is een ieder vergeven. Juist deze medeklinkers vergen veel energie en dat dit op het eind van zo’n hoogstaande uitvoering minder is, is vrij logisch.
Zo straalden sterren en zongen engelen. Dat engelen ook mensen zijn, is te merken aan de korte schrikreactie van de sopranen bij de inzet van het Engelenkoor in de tweede cantate. En dat het koor de capaciteit heeft zich razendsnel te verbeteren was te horen bij de inzet van het koraal “Wir singen dir in deinem Heer”. Zeer snel werd de begintoon tot zuiverheid opgetrokken. Even een kwestie van de pitch weer bijdraaien. Maar wat wil je, zo vlak voor de pauze.
Een compliment is zeer op zijn plaats voor de echo-sopraan in de vierde cantate, Noortje van der Welle. Staand juist op zo’n plek waar er miniem of zelfs geen contact is met koor en solosopraan, was ze exact op tijd. Dat is een kwestie van meegaan in dezelfde “flow” en in perfect samenspel met de dirigent.
Rien Verbeek had een verhaal te vertellen en dat heeft hij gedaan! Met mensen die dit ook begrepen en daartoe in staat waren. Zo, in vertrouwen op ieders eigen capaciteiten, de balans zoekend en vindend met elkaar, heeft Verbeek bij een ieder net dat extra weten te mobiliseren, waardoor het een stralend feest geworden is. Zou Bach het zo bedoeld hebben? Zeker.
Henk Wassink.
Emmeloord.

Missa solemnis met Nicolaus Harnoncourt

28/04/2012

Missa solemnis met Nicolaus Harnoncourt

Afgelopen week voerde ik met het Groot Omroepkoor en het Koninklijk Concertgebouworkest de magistrale Missa solemnis van Beethoven uit onder leiding van niemand minder dan de inmiddels 82-jarige Nicolaus Harnoncourt. Uitvoeringen waren drie maal in het Concertgebouw zelf en eenmaal in de Barbican Hall in Londen, waar de oude maestro werd onderscheiden met de Gouden Medaille van de Royal Philharmonic Society.

Trouw en NRC prezen de concerten. Het NRC schreef: Harnoncourt heeft het zeldzame vermogen om muziek door ritme tot leven te wekken, zoals uitvoerig te horen viel in alles wat opzwepend was: de hemelbestormende aanhef van het Gloria of de fugatische exaltatie van het In Gloria Dei Patris. (...) Het Groot Omroepkoor verklankte de notoir moeilijke partijen trefzeker en gedreven.

Ook de Britse pers was lovend. In The Guardian stond: This shattering performance, with Nikolaus Harnoncourt conducting the Royal Concertgebouw Orchestra and the Netherlands Radio Choir, ranked among the greatest I have heard.(...). En Gramophone schreef: This was not a performance to storm the heavens, though the splendid Netherlands Radio Choir can certainly make a magnificent sound, but rather it emphasised the moments of spiritual communion – and did so with a heart-stopping intensity.

Wat was dit project een belevenis en wat is deze muziek hemels. Aardige anekdote is dat Beethoven dit voor koor loeizware stuk schreef toen hij al doof was geworden. Maar ondanks deze misere schreef hij ergens in de kantlijn van het originele manuscript, blijkbaar geraakt door zijn eigen creatie: Gott hat mich nie verlassen. En zo voelt het ook als je het zingt.

 

Wintertijd

31/10/2011

Wintertijd

Het seizoen met het Groot omroepkoor is weer fantastisch van start gegaan met een prachtige Psalmensymphonie van Stravinsky met het Concertgebouworkest in Amsterdam, onder leiding van Mariss Jansons en met een programma rondom de componist Villa-lobos in het kader van het Brasil Festival, eveneens in het concertgebouw.

December komt er inmiddels weer aan en dat staat altijd garant voor warme, sfeervolle concerten. Op het programma staan een solo in onder andere een Weihnachtsoratorium van Bach in Kapelle en in een Oratorio de Noel van Saint-Saens in de Westerkerk in Amsterdam. Daarnaast zal Daniella haar medewerking verlenen aan het koor van de Nationale reisopera in een aantal Messiahs van Haendel.

Na de kerstvakantie beginnen de repetities voor de rol van Olga in Die Lustige Witwe van Lehar, een productie van de Internationale opera producties die vanaf half februari tot half maart in de Nederlandse en Belgische theaters op de planken zal komen.

Hopelijk komt u weer luisteren naar een van deze heerlijke voorstellingen!

 

Tot het einde van het seizoen....

19/05/2011

Tot het einde van het seizoen....

Voor Daniella is een prachtige passietijd weer achter de rug, alsmede een concertreis (zie inzet) naar Verona en Venetie die in het teken stond van het Gloria van Vivaldi. Er kan weer voorzichtig vooruit worden gekeken naar het einde van het seizoen. De tijd tot de zomervakantie zal voor haar vooral gevuld worden met zingen in het Groot omroepkoor. Eind mei voert ze met hen The dream of Gerontius van Elgar uit in Vredenburg Leidsche Rijn; een wondermooi, romantisch stuk over de oude Gerontius, die na zijn dood in een droomwereld terechtkomt van hoop, beproeving, berusting en uiteindelijk verlossing. Dit stuk wordt samen met het Nederlands Kamerkoor en onder leiding van Jaap van Zweden uitgevoerd. Vervolgens vindt half juni in Vredenburg De Nacht van Jan Mulder plaats. Een avondlang vertelt de muziekliefhebber Mulder alles over zijn muzikale voorkeuren en ervaringen en zijn kijk op kunst. De oud-voetballer, schrijver, columnist en televisiepersoonlijkheid is op deze manier gastheer van een breed scala aan bandjes, orkesten, singer-songwriters en andere podiumartiesten. Ook het Groot omroepkoor en het Radio Philharmonisch Orkest zullen op verzoek van Mulder hun opwachting maken. Eind juni tenslotte werkt het Omroepkoor mee aan de Eric Ericsons Masterclass in de Philharmonie in Haarlem. In deze masterclass krijgen getalenteerde jonge koordirigenten de kans om te werken met en te leren van professionele vocale ensembles. Kortom, een aantal fantastische producties om naar uit te kijken!

Geënsceneerde Johannes passion door de Nationale reisopera

18/01/2011

Geënsceneerde Johannes passion door de Nationale reisopera

In februari gaat Daniëlla, naast haar solowerk, starten met repetities in het koor van de Nationale reisopera. Zij zullen in april in een tournee langs alle grote Nederlandse theaters een volledig geënsceneerde Johannes passion van J.S. Bach op de planken te brengen. De muzikale leiding is in handen van de Franse dirigent Raphaël Pichon en de regie in handen van de Amerikaanse bariton Dale Deusing.

In zijn Johannes passion heeft Bach het lijdensverhaal van Jezus Christus op bijzonder realistische, aangrijpende en theatrale wijze in muziek verwoord, meer nog dan in zijn latere en vaker uitgevoerde Mattheus passion. Om deze muziek, die normaal concertant wordt uitgevoerd, nu in beeld te zien worden gebracht door een koor dat zoveel ervaring met drama heeft, belooft een bijzondere ervaring te worden. Voor zowel de luisteraar als de zangers.

Voor speeldata kunt u kijken op www.nationalereisopera.nl

Groot omroepkoor in Madiwodovrijdagshow!

23/10/2010

Het Groot omroepkoor laat van zich horen!

Maandag 25 oktober zijn zij - waaronder ook Daniëlla - te gast in de Madiwodovrijdag van Paul de Leeuw. Live te zien vanaf 22.00 uur op Nederland 3.

Dit optreden staat in het kader van de acties die het Muziekcentrum van de omroep voert tegen het huidige regeerakkoord, waarin het voornemen staat het Muziekcentrum, waaronder het Groot omroepkoor, te schrappen.

Muziekcentrum van de omroep moet blijven!

10/10/2010

In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet staat dat het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) wordt afgeschaft.

 Zonder enige argumentatie wordt de toekomst van vier internationaal hoogaangeschreven omroepensembles op losse schroeven gezet. De poten worden weggezaagd onder een typisch Nederlandse muziekpraktijk, die volop klinkt via radio, televisie, online en live voor goedgevulde zalen in Amsterdam en Utrecht, op het Holland Festival, Pinkpop en onder meer North Sea Jazz.

 Radio Filharmonisch Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Groot Omroepkoor en Metropole Orkest moeten na 65 jaar onderscheidend artistiek werk het veld ruimen. De Muziekbibliotheek wordt gesloten en MCO Educatie zal duizenden leerlingen uit de regio moeten teleurstellen.Voorkom opheffing van het Muziekcentrum van de Omroep en steun onze musici.

 Tienduizenden gingen u al voor en geven een duidelijk signaal aan de politiek. Laat u horen!

 Ga naar www.mco.nl en geef uw reactie.

 

300 Jaar met passie gevierd!

01/05/2010

Sopraan Kathelijn van Dongen en alt Daniëlla Buijck zullen dit jaar enkele malen het Stabat Mater van Pergolesi uitvoeren. Zij worden daarbij begeleid door organist Mark van Nispen. Tijdens het concert vertolkt Mark ook de ´Tres Meditationes Sacrae´ van Albert de Klerk (1917-1998). Mark is een veelzijdig musicus die op dit moment nog orgel en piano aan het Fontys conservatorium studeert. Pergolesi schreef zijn Stabat Mater ter vervanging van het Stabat Mater van Scarlatti dat tot dan toe iedere goede vrijdag in Napels werd uitgevoerd. Pergolesi stierf al op zijn 26e. Het slotdeel is waarschijnlijk ook in zijn laatste levensjaar voltooid. Normaal hoort u dit stuk uiteraard tijdens de passietijd, maar dit jaar vieren we de 300e geboortedag van Pergolesi. Dat maakt deze uitvoering extra bijzonder. De concerten zullen plaats vinden in Oosterbeek, Aardenburg, Sint Oedenrode, Tilburg en Sloten. Voor meer informatie kunt u kijken op de agenda van deze site of op www.kathelijnvandongen.nl.